Komtek Sverige

Nyhetsbrev nr:2 2025

KomTek på SETT-mässan – Vi kan teknikundervisning

Under 3 händelserika dagar på Kistamässan fick vi möjlighet att prata teknikundervisning med mässbesökarna. Regeringen har lanserat en STEM-strategi och i den står T för teknik (technology) och det innebär att alla inom det svenska skolväsendet behöver fundera över hur vi ska nå målen med denna strategi till år 2035. Vi träffade många olika kategorier av besökare och visade vårt skolmaterial Tekprenören och gav exempel på fler material som olika KomTek tagit fram för sina kommuner. Vi berättade också att ett sätt att möta kraven i STEM-strategin i sin kommun är att starta ett KomTek för att kraftsamla resurserna och vara ett effektivt stöd för pedagogerna utifrån läroplanens innehåll i ämnet teknik.
 

KomTek organiseras utifrån kommunens behov

Svenljunga kommun har ca 10 000 invånare

KomTek i Svenljunga ligger under Barn- och utbildningsförvaltningen. Verksamhetsledaren driver verksamheten och är en del av Kvalité- och utvecklingsenheten som ligger direkt under verksamhetschef förskola.

Med en årlig budget på ca 30 000 kr genomför KomTek aktiviteter för barn och unga på kvällar och skollov, stöttar pedagoger som undervisar i ämnet teknik och naturvetenskap i både skola och förskola. KomTek är lokaliserat i Lärcentrums lokaler centralt i Svenljunga där det finns utbildningslokaler och material som lånas ut till skolor och förskolor. Vi har ofta samarbete med Navet sciencecenter i Borås. KomTek i Svenljunga har en verksamhetsledare som en del av sin tjänst har ansvar för KomTek. Det är ett litet KomTek under uppbyggnad.

Örnsköldsviks kommun har ca 50 000 invånare

Örnsköldsvik är en kommun med ett näringsliv med tekniktät industri.KomTek i Örnsköldsvik finansieras via Kommunstyrelsen men ligger rent operativt under Bildningsförvaltningen. Förutom en kommunal finansiering samarbetar även KomTek med 12 teknikföretag i kommunen som medfinansierar 1/3 av den totala budgeten. Företagen representeras i en styrgrupp och kan där påverka hur verksamheten ska jobba både långsiktigt och brett med utgångspunkt från teknik och naturvetenskap.  

Verksamheten har 3,5 tjänster samt en verksamhetsledare som även ansvarar för NTA samt Naturskolan i kommunen. Förutom tillsvidareanställda arbetar ca 15 timanställda, främst unga från teknikprogrammet. Vår prioriterade verksamhet är främst våra kvällskurser för unga i åldern 7-16 år där vi erbjuder teknikkurser med olika innehåll. Förutom detta erbjuder vi lärarfortbildning, utlåning av ex programmeringsverktyg samt andra typer av utlåningsmaterial. 


Jönköpings kommun har ca 150 000 invånare

KomTek Jönköping finns på Upptech där stöd till skola och förskola i naturvetenskap, teknik och matematik samlats under ett tak: Science Center, NTA, KomTek och Naturskolan inklusive Ekobussen. Samtliga verksamheter är också medlemmar i respektive riksorganisationer vilket möjliggör omvärldsbevakning inom utbildning och stödinsatser inom STEM-området.


Då Upptechs verksamhet är stor har uppdraget delats upp så att KomTek ansvarar för kvällskurser och lovverksamhet. Upptech har 10 tillsvidareanställda och ca 20 timanställda och vi arbetar gränsöverskridande både med lokaler, material och personal. 

Rent organisatoriskt tillhör Upptech utbildningsförvaltningen och underordnas Kulturskolans chef. Samhörigheten med Kulturskolan är relativt ny och har skapat många nya möjligheter till förbättringar och utvecklingsmöjligheter. Vi samarbetar också både med högskolan och näringslivet.

KomTek Halmstads kommande satsning

Vi är mycket glada och stolta, säger Bob Devries som är verksamhetsledare på KomTek i Halmstad, att kunna berätta att Halmstads kommun och KomTek kommer att få bidrag från Allmänna arvsfonden till ett treårigt projekt ’Tjejklubben på KomTek’. Vi kommer att skapa en teknikarena på fritiden för tjejer och ickebinära i åldern 12-16 år. Kreativt skapande med teknikfokus i vår egen verkstad kommer att blandas med studiebesök och kontakt med andra föreningar, företag och kvinnliga förebilder från teknikbranschen. Projektet planeras starta till hösten 2025.

En röst från nystartat KomTek 

I Hylte kommun växte idén om en teknikinriktad verksamhet fram ur behovet av en mer varierad och meningsfull fritid för barn och unga. Idrott och kultur fanns redan i utbudet, men tekniken lyste med sin frånvaro. Drivande personer inom kulturskolan och biblioteket såg möjligheten att fylla denna lucka och tog chansen då Region Halland hade ett stöd att söka för att initiera nya fritidsverksamheter – ett startbidrag som möjliggjorde en snabb uppstart och som innebär två års finansiering.

Arbetet med att forma verksamheten har byggt på erfarenheter från andra verksamheter i kommunen som Digidel centrum, andra kommuners KomTek men verksamheten formas också efter egna behov och förutsättningar i en flexibel och småskalig organisation. Utmaningar som lokalbrist hanteras genom att verksamheten år 2027 flyttar till större, mer ändamålsenliga lokaler.

Att skapa en teknikinriktad fritidsverksamhet är ett viktigt steg för att bredda barn och ungas möjligheter – inte minst för att teknik är en viktig framtida kompetens och då behöver man sänka trösklarna och inkludera fler – särskilt tjejer och ungdomar med olika bakgrund och förutsättningar.

STEM måste växa på fritiden – och vi är många som redan gör jobbet


Benjamin Verbeek, forskare inom fusionsplasmafysik och ideellt aktiv i Ung vetenskapssport, Eleonora Svanberg, doktorand i matematisk fysik vid Oxfords universitet, Tiktokkreatör och medgrundare av Girls in Stem, Dora Palfi, medgrundare och vd på Edtech-företaget Imagi, och Anton Osika, grundare och vd av techbolaget Lovable skrev en insändare i DN 2025-03-06 om att hitta STEM genom fritiden och inte bara i skolan.

Denna insändare är viktig att belysa om vi menar allvar med att fler unga ska få upp ögonen för STEM och då måste vi se bortom skolan. Vi på KomTek ser detta varje dag. Vi är en del av ett nätverk av aktörer som jobbar långsiktigt för att ge barn och unga möjlighet att upptäcka teknikens värld på sina egna villkor – efter skoltid. Vi deltar aktivt i samarbeten med andra ideella och offentliga krafter för att skapa intressen som håller i längden, där unga får prova, utforska och misslyckas utan press

Att välja att starta ett KomTek i sin kommun är att välja att satsa på barns framtid. Det är att bredda valmöjligheterna inför gymnasieval och yrkesliv – särskilt för dem som annars inte ser STEM som ett alternativ. KomTek bedriver fritidsverksamhet i flera av sina KomTek-kommuner för att ge barn en meningsfull fritid och för att öka intresset för naturvetenskap och teknik. Många KomTek har även ett stort utbud av aktiviteter på skolloven då många andra aktiviteter har uppehåll eller är slut för säsongen.

Fritidsverksamheter där barn får testa och utforska teknik utan betygskrav är avgörande för att väcka och bevara intresset. STEM-frågan är för viktig för att lämnas ensam till skolan. Vi behöver långsiktigt stöd till ideella organisationer och fler aktörer som vill driva utvecklingen tillsammans – för barnens och samhällets framtid.

STEM behöver fler än skolan!


Dags att starta ett KomTek i din kommun? Hör av dig så berättar vi mer!   https://komtek.se/starta-komtek/
 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *