Komtek Sverige

Stödmaterial - De försvunna trapporna

Stödmaterial
De försvunna trapporna

Plansch - Tekprenörens problemlösningsprocess

Skriv ut Tekprenörens problemlösningsprocess som en plansch att ha på väggen i klassrummet. Här kan eleverna se och följa hur de arbetar i och rör sig mellan de olika delarna i utvecklingsarbetet.

Brev om hjälp med material

Ett brev att dela digitalt eller skriva ut och låta eleverna ta med hem eller till andra hjälpsamma kontakter de har. Brevet är anpassningsbart så passa på att fylla i om ni söker något särskilt, när materialet ska vara på plats och vilken klass det kommer ifrån.

Livlinor

Skriv ut och ge ett kort till varje arbetsgrupp. De fyra livlinorna ska fungera som påminnelse om att det finns många sätt att söka hjälp på men också att eleverna ska försöka tänka själva och inte slösa livlinorna på onödiga frågor.

Bordskort

Det finns ett bordskort för varje uppdrag i materialet att skriva ut och placera på elevernas arbetsplats. På ena sidan finns bilden av skolan och problemet och på den andra sidan finns problemet formulerat i text.

Vi är hungriga - mat att hämta

I uppdraget “Vi är hungriga!” ska eleverna bygga något som hämtar mat. Skriv ut dessa matbilder, klipp ut och limma upp på kartong för att använda vid testerna av elevernas konstruktioner.

Genus och Teknik

Med det här häftet vill KomTek stärka dig som lärare i ditt arbete med eleverna i klassrummet. Inspireras och utrusta dig med frågeställningar, fakta och exempel kring genus och jämställdhet kopplat till teknik och teknikutveckling.

Plansch - Tekprenörens problemlösningsprocess

Skriv ut Tekprenörens problemlösningsprocess som en plansch att ha på väggen i klassrummet. Här kan eleverna se och följa hur de arbetar i och rör sig mellan de olika delarna i utvecklingsarbetet.

Brev om hjälp med material

Ett brev att dela digitalt eller skriva ut och låta eleverna ta med hem eller till andra hjälpsamma kontakter de har. Brevet är anpassningsbart så passa på att fylla i om ni söker något särskilt, när materialet ska vara på plats och vilken klass det kommer ifrån.

Livlinor

Skriv ut och ge ett kort till varje arbetsgrupp. De fyra livlinorna ska fungera som påminnelse om att det finns många sätt att söka hjälp på men också att eleverna ska försöka tänka själva och inte slösa livlinorna på onödiga frågor.

Bordskort

Det finns ett bordskort för varje uppdrag i materialet att skriva ut och placera på elevernas arbetsplats. På ena sidan finns bilden av skolan och problemet och på den andra sidan finns problemet formulerat i text.

Vi är hungriga - mat att hämta

I uppdraget “Vi är hungriga!” ska eleverna bygga något som hämtar mat. Skriv ut dessa matbilder, klipp ut och limma upp på kartong för att använda vid testerna av elevernas konstruktioner.

Genus och Teknik

Med det här häftet vill KomTek stärka dig som lärare i ditt arbete med eleverna i klassrummet. Inspireras och utrusta dig med frågeställningar, fakta och exempel kring genus och jämställdhet kopplat till teknik och teknikutveckling.